Aktualizacja: 28.07.2015
Napisz do nas
Oœrodek Szkolenia Monocyklistów

Etap VIII - jazda po terenie górzystym
(muni)



W tej kategorii wymagana jest bardzo solidna konstrukcja, pozwalająca pokonywanie przeszkody bez obawy o monocykl. Podstawą monocykla jest bardzo mocna piasta i solidny uchwyt przy siodełku, które w muni mają bardziej łukowaty kształt dzięki czemu trudniej jest z nich wypaść. Mocne koło 24" z solidną oponą oraz platformowe pedały metalowe z pinami, mające zadanie utrudnić ześlizgnięcie się nogi gdy pedały są zabłocone lub mokre, dopełniają całości. W niektórych modelach stosowana jest także rama o specjalnej konstrukcji. Bardzo częstym, znaczącym elementem w tego typu monocyklach jest hamulec! Kiedy zjeżdżamy z jakiejś górki lub pochylni w dół, używamy dużo siły na hamowanie nogami żeby się nie wywrócić. Efektem tego jest szybkie zmęczenie nóg i niebezpieczny upadek. W takich sytuacjach hamulec pozwala na odciążenie nóg oraz pomaga równomierniej rozłożyć siły podczas hamowania. Hamulec jest także pomocny przy tzw. dropach z lądowaniem na pochyłym. Innym przykładem zastosowania hamulca jest monocykl z dużym kołem (np. 36" i krótkie korby) który chcemy zatrzymać w czasie zjazdu ze sporego wzniesienia. Nie muszę chyba dodawać, że hamulec w monocklach nie służy do tego, żeby się nagle zatrzymać!





Etap I - nauka jazdy

Etap II - jazda po ulicy

Etap III - jazda na średnich trasach (od 5 do 15km)

Etap IV - jazda na długich trasach (od 15 do 60km)

Etap V - dalsza nauka jazdy i różnych elementów technicznych

Etap VI - jazda po terenie z przeszkodami (trial)

Etap VII - styl wolny (freestyle) oraz gry zespołowe




Eryk Murlowski    
powrót do strony głównej